Ack Värmeland du sköna

Helgen spenderades hemma i Värmland. Pappa kom upp till Stockhom för att hämta hem min gamla säng som vi hade som gästsäng i 3:an. Den har fått stå i förrådet på Crilles jobb sen vi flyttade. När Crille åkte från jobbet ställde han ut den i trappuppgången, med en lapp där han skrivit "Hämtas 4/10 18.30". Det är en liten 90-säng och den stod lutad mot väggen, inte i vägen för nån eller nåt. Men när vi kom dit och skulle hämta den hade nån klottrat dit: "Klockan är nu 18.35 och den är inte hämtad!"
Alltså, man vet ju inte om man ska skratta eller gråta. Komiskt värre. Har folk inget bättre för sig?

Hur som helst, Pappa och jag lastade in sängen och begav oss hemåt. Det blev en trevlig bilfärd med mycket beatles-allsång. (Jag är grym på texter, tyvärr har jag ingen vidare sångröst)
Fredagen blev lugn, jag gosade med katterna och hängde med syrran. Hade tänkt sola solarium för första gången i mitt liv, men jag vågade inte så jag satt och kollade på när Sara stektes istället. Jag vet inte vad som är så läskigt med solarium, det känns farligt och skulle kännas som att lägga sig i en kista..Huh.. Final Destination 3 har satt sina spår tror jag..
På kvällen hämtade jag Crille som kom med bussen till Karlskoga och vi kollade på tv och umgicks med mamma & pappa.

På lördagen var det dags att ta upp potatis, vi hade lovat att hjälpa pappa mot att han betalade vår resa. Tror vi stod på den där upptagaren i 5 timmar. Inte vidare kul men det måste ju göras. Känns som jag är uppväxt med att plocka bort sten och gröna potatisar.
På eftermiddagen tog jag en sväng förbi Svartå och hälsade på Thina. Det var trevligt som alltid, synd att vi inte hann umgås mer bara. Sedan var det hem och göra sig i ordning och åka in till Karlskoga. Först förfest nr 1 hos Anneli & Peter och så förfest nr 2 hos en av Saras kompisar. Därefter blev det Wickan, där det var nästan folktomt. Tur att vi hade fribiljetter :P Men vi hade kul ändå, dansade och drack lite för många tequila rose. Alltid kul att festa med syrran, det blir för sällan.

På söndagen var det meningen att jag skulle träffa Anneli men vi var bakis och sen var det dags för potatisupptagning igen så det gick åt skogen. Jag hoppas jag kan åka ner nåt mer i höst, man hinner inget på en helg. Men det var jätteskönt att få vara lite på landet. Solen sken och allt träd var gula och orange. Det var så där lagomt kallt, lite krispigt och friskt i luften. Och höstlukterna.. Äpplen, löv. När hösten är som bäst är den underbar. Speciellt hemma i Knutsbol.

Nu är jag tillbaka i vardagen och sitter och läser min kurlitteratur, just nu om genuspedagogik, mycket intressant.
I måndags var vi på studeibesök på en montessoriförskola och igår på en waldorfförskola. Jag blev jätteinspirerad av Montessoripedagogiken, det verkar jättebra! Skulle kunna skriva ett helt inlägg om bara det, men det ska jag inte trötta ut er med :P Men deras motto är "Hjälp mig att hjälpa mig själv" Barnen ska i så stor mån som möjligt själva välja vad de vill arbeta med och de har mycket utforskande och senoriska leksaker, som undermedvetet lär barnen en massa, t.ex greppa, storlek, färger, former.. Lära genom lek. Sedan hade de bara ekologisk mat, miljövänliga färger osv.

Nu måste jag återgå till boken. Sov för länge idag igen och snart är det dags att åka och träna så det blir stressigt. Jag måste lära mig att gå upp i tid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback